woensdag 6 september 2017

Dag 12: Banff National Park

"We hebben nog een half uur", verwoordde een Nederlandse toerist vanmorgen de bus-stress bij Johnston Canyon. Gelukkig hebben wij die zorgen niet op onze reis. Sterker nog, vandaag hadden we helemaal geen haast op onze laatste dag in Banff National Park.

Johnston Canyon
Helaas zette de luchtvervuilende trend van gisteren door. Het stonk absoluut niet, maar een dikke laag rook hangt als een deken over het gebied. De bergen om ons heen zijn nog slechts silhouetten. Geen dag voor vergezichten dus, maar voordeel van Johnston Canyon was dat alle moois juist heel dichtbij was. Het deel tot de Lower Falls is zelfs voor rollators nog begaanbaar gemaakt. Een geasfalteerd pad en een boardwalk dwars door de canyon zorgen ervoor dat hele volksstammen het moois van dichtbij kunnen komen bekijken. En dat deden ze ook. Wij waren blijkbaar nog net op tijd, want na ons stonden ze zelfs in de rij bij de mooiste fotopunten. We liepen tot Upper Falls, iets van 2,5 km enkele reis.

Deze canyon ligt aan de Bow Valley Parkway, een parallelweg van de snelweg en daardoor prima geschikt voor toeristen zonder haast zoals wij. Op onze laatste parkdag hoopten we nog wat groot wild op of langs de weg te scoren, maar helaas ... ook vandaag geen prijs wat dat betreft. Ok, een natuurpark is geen dierentuin en als je reeen wilt zien kun je beter thuis de duinen in tegenwoordig, maar als die waarschuwingen voor elks en beren werden wel een beetje tragikomisch. Maar we zullen het succes van onze reis zeker niet afmeten aan het gebrek aan beren, daarvoor was er veel te veel ander moois te zien.

In de middag bezochten we Banff, het middelpunt van toerisme in het gelijknamige park. In feite een aaneenschakeling van hotels, restaurant, gift shops en ... gift shops. Leuk om even rond te kijken en te lunchen. Fraaie tuinen bij Park Headquarters trokken uiteraard Aziaten voor hun fotoshoots. Jammer voor hen dat ze de bergen op de achtergrond er deze keer bij moet denken. Het was na een koele start inmiddels wel drukkend warm geworden met 32 graden.

Gelukkig bracht Bow Falls enige verkoeling. Deze wat langgerekte waterval net buiten het centrum van Banff was wel vermakelijk. Zittend op een muurtje zagen we de toeristenbussen laden en lossen. De Chinezen kregen een kwartier voor foto's met en bij de waterval en toen weer hup de bus in. Verderop werden twee rafts in gereedheid gebracht voor de volgende klanten. Er kwam een groepje paarden langsgesjokt, een grote stofwolk achterlatend. Die liepen voor 74 dollar een rondje rond Banff Springs Hotel, het superdeluxe 'kasteel' dat hoog boven het bos uitrijst.

Van Banff was het nog 17 kilometer naar Canmore, de eerste plaats buiten het park. Dat verschil merk je wel aan de huizen en winkels die in een park toch altijd wat georganiseerder lijken dan erbuiten. We vonden vlot ons motel waar we gelukkig een koele kamer toegewezen kregen.

Lang niet zo toeristisch als Banff, maar het centrum van Canmore - waar ons hotel ook ligt - is best gezellig op deze warme avond. We dineren prima op een druk terras. Morgenochtend rijden we naar Calgary.